Светослав Бенчев: Горивата в България няма да поскъпнат сериозно след нападението на Иран
Колебливият петролен пазар получи нов геополитически тласък от атаката на Иран . Очакванията за цените са те да вървят нагоре и по-нагоре, докато ударят 100 долара. Ще се случи ли наистина?
В началото на октомври миналата година напрежението между Израел и „Хамас“ ескалира и предизвика несигурност на много нива. Пазарите настроиха компасите си спрямо геополитическата обстановка, а цените на „черното злато“ тръгнаха нагоре. Тези настроения обаче не се задържаха дълго време и всички започнаха да приемат новото нормално – приемане, отразено и при един от най-известните сортове – международния бенчмарк Брент, който се търгуваше на цена от около 75 долара в началото на декември. И макар конфликтът в Близкия изток остана на заден план, евентуалното му възпламеняване не беше изключено от сметките.
С последния удар на Техеран над Тел Авив въпросите станаха още повече – за блокираните маршрути, за по-затегнатото предлагане и за цените, които противно на логиката падат. Опцията за барел петрол на стойност 100 долара обаче още е на масата. Какви са рисковете от достигането ѝ и как ще се усети повишението у нас – разговаряме с председателя на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев.
Г-н Бенчев, започваме с най-важния въпрос в момента след нападението на Иран над Израел – можем ли да очакваме цена от 100 долара за барел петрол?
Честно да Ви кажа, когато днес погледнах котировките на сорта Брент, те дори са надолу. Което в известна степен има някаква логика, тъй като пазарът от известно време се подготвяше за тази ситуация и имаше слухове, че рано или късно ще се нанесе ответен удар на Израел. Заедно с факта, че все пак този удар не постигна някакви съществени цели и вероятно ответната реакция ще бъде минималистична, пазарите в известна степен се успокоиха, а цените дори паднаха леко. Пак казвам - днес Брентът се търгуваше под 90 долара за барел. А какво ще стане оттук нататък е един въпрос, на който едва ли има човек, който може да даде отговор в момента. По отношение на петролния пазар, разбира се, ако напрежението ескалира, цените ще тръгнат нагоре, но поне към настоящия момент аз не забелязвам такива тенденции.
Добре, да приемем, че се случи все пак и цените се повишат. Това как ще се отрази в цените на колонка у нас? Ще има ли действително отражение промяната върху бензина?
В този момент няма. Прегледах данните вчера за цените на горивата в страната. Има около 1% поскъпване за бензина и дизел в рамките на месец, което е напълно нормално, като сe има предвид, че за същия период Брентът поскъпна с около 9-10%. Т.е. - нищо необичайно не наблюдаваме на пазара.
Разбира се, ако цената премине 100 долара, а това ще се случи при тежка ескалация на конфликта и загубим сериозни източници на петрол, какъвто е Иран, тогава ще има и някакво повишаване на цените на колонките, но това ще бъде в рамките на стотинки.
Предполагам 10-15 - трудно е да се прогнозира. Проблемът е, че Иран доставя около 3 млн. барела дневно, което не е малко количество и дори да бъдат наложени санкции, ще има известен период, в който пазарът ще трябва да се намести. Но пак казвам - нека да видим как ще се развият събитията в следващите дни, поне за момента аз се надявам, че цените ще останат на тези или на сходни нива, защото има и други фактори в света, които също дърпат цената на Брента в друга посока. Такива примери са лошата икономическа обстановка в Китай, данните за американската икономика и в този смисъл някак така нещата се неутрализират. Въпреки че геополитическото напрежение оказва най-съществено влияние на пазара, това трябва да бъде ясно.
Блокирането на Ормузкия проход от страна на Иран, виждате ли го като потенциално възможно?
Всичко е възможно, разбира се, има геополитици, които могат да направят много по-ясни прогнози от мен по отношение на цената. Да, това ще се отрази, разбира се. Ормузкият пролив е ключов морски път за превоз на суровия нефт, но от друга гледна точка, точно през последните месеци има непрекъснато напрежение и в Червено море, и по Сомалийските брегове и мисля, че до известна степен пазарът свикна с това нещо. Но ако има наистина сериозно нарушаване на търговските пътища, това ще повлияе на цената на суровия петрол Брент, но в момента правим само хипотези, които искрено се надявам, че няма да се реализират.
И все пак - има ли алтернативен път, по който да бъдат възстановени тези доставки, ако протокът бъде блокиран?
Алтернативен път винаги има, но това означава да се заобиколи един цял континент, което несъмнено ще оскъпи най-вече доставката към европейските рафинерии и в първите дни това може би довело до някакви смущения, но все пак имайте предвид, че като цяло и европейските пристанища, и европейските рафинерии имат излишен запас на гориво, който да стигне за месец, месец и половина в по-големите държави.
В България имаме по 10-15 дни възможност за затваряне, така че не смятам, че за момента това ще окаже някакво сериозно влияние, но нека да видим какво ще се случи.
Можем ли да очакваме извънредна среща на картела ОПЕК, тъй като наблюдаваме през последно време, че той се опитва да поддържа пазара затегнат, но при една такава ситуация няма ли да се получи едно свръхзатягане на пазара, цените ще станат прекалено високи и членките му ще трябва да се откажат от съкращенията, които удължиха?
Намаляването на съкращенията в крайна сметка означава по-малко приходи. Когато една геополитическа ситуация ти дава възможност, без да правиш нищо, ти да имаш по-големи приходи, едва ли би реагирал. Подобно нещо би се случило под международен натиск от страна на страните потребителки, за да няма наистина шокови сътресения на пазара. Ако питате мен, една такава ситуация би се наложила, ако наистина бъдат предприети санкции срещу Иран, защото тези 3 млн. барела трябва да бъдат компенсирани някак. Тези 3 млн. наистина са много, т.е. тогава потребителките ще трябва да направят нещо реално, за да няма сериозно увеличение, значителен скок при цените и това да предизвика процеси, които ще блокират световната икономика и няма да има от ползи за тях. В този смисъл – това ще зависи от факта дали ще се наложат някакви сериозни санкции върху Иран към настоящия момент, или от конфликта, ако той се разрасне много. Но аз наистина не виждам причина, когато пазарът е изгоден за теб, ти сам да намаляваш своите приходи.
А виждате ли действителна възможност за такива санкции от страна на САЩ в годината на изборите?
Тук сте абсолютно права – изборите в САЩ са един от факторите, които влияят на пазара в момента. Няма американски президент, който да обича високи цени на горивата преди избори и това се вижда и от данните за американските запаси, които са доста под очакваните нива и се използват с цел да няма сериозно повишение на цените на горивата в Съединените щати. Те разчитат на стратегическите си запаси, за да влияят на пазара – нещо, което ние в Европа и България не правим. Затова по-скоро смятам, че наистина няма да имаме някакви сериозни санкции срещу Иран или дори да има такива – те няма да се прилагат, или ще бъдат много сложно приложими, именно за да не се повишат цените на горивата в Щатите. Имайте предвид, че украинските удари върху руски рафинерии също оказаха влияние на пазара, защото капацитетът за преработка намалява и това също повишава цените. Аз смятам, че нещата ще останат на някакви подобни на текущите нива като цени и като геополитическа ситуация. Но всеки от големите геополитически играчи може да ме опровергае във някакъв момент.
На финала, какво ще бъде отражението на едно такова повишение на цените върху инфлацията? Колко сериозно ще бъде? Знаем, че при 10% повишение на цените на петрола, инфлацията се ускорява с 0,1 процентни пункта в САЩ и в другите големи икономики. Ще станем ли свидетели на подобно нещо отново?
Ако има сериозно поскъпване при горивата – бъдете сигурни, че ще се случи, защото горивата се използват навсякъде и са движещ фактор в световната икономика за превоза на стоки по море, по въздух, по пътища – това е начинът, по който се снабдяват хората в Европейския съюз. И повишението на цените неминуемо се отразява нагоре по веригата и всеки повишава цената на транспорта си, след това потребителската цена и т.н. До каква степен – пак зависи изцяло какво ще случи на пазара, но нека не бъдем песимисти и да останем с една прогноза, че нещата наистина ще вървят към по-позитивен изход. Аз се надявам на това.